|
Post by Deleted on Aug 12, 2017 19:21:34 GMT 1
Rasbell The pull on my flesh is just too strong, it stifles the choice and the air in my lungs Better not to breathe than to breathe a lie. When I open my body and breathe alive But oh, my heart was flawed - I knew my weakness
So hold my hand . Consign me not to darkness
|
|
|
|
Post by Illana on Aug 12, 2017 19:57:00 GMT 1
Den flødefarvede hale viftede aktivt omkring den gyldne hoppes bagpart, som hun begav sig afsted igennem yderkanten af skoven på Chibale. Sommeren havde været særligt gavnlig for insekterne, og de flokkedes gerne omkring alle levende sjæle som vovede sig væk fra kysterne. Illana brummede sagte for sig selv, da en bremse fik held til at bide hende på låret, og med et lettere irriteret udfald med bagbenet, fik hun den til at slippe. Snart nåede hun til skovens slutning, og engen bredte sig foran hende. Med en lidt lettet prusten slog hun frem i en ivrig trav, for at komme fri af træernes tæthed, og ud i det åbne, hvor mange insekter opgav forfølgelsen. Lettet var den gyldne, da hun endelig var sluppet af med sine forfølgere, og hun slog et slag med hovedet for at komme af med noget af den ophobede energi, som insekternes jagt havde fremkaldt i hendes indre. Hun betragtede den åbne eng der strakte sig foran hende og tog en dyb indånding; freden på øen var ganske unik. Og godt som den gyldne hoppe søgte efter et godt sted at tage plads, for at beskue omgivelserne, og lade hendes tanker vandre, signalerede Lyset om hendes hals, at hun ej var alene. Farven ændrede karakter til den let blålige, en farve som Lyset sjældent indtog. Sidst Illana havde observeret Lyset i netop denne nuance, havde hun været i selskab med den askegrå Rasbell, og med en let undrende mine skimmede Illana engen efter den grå hoppe. Dog var hun umiddelbart ikke at spotte, men Illana var ret sikker på, at hun måtte være tilstede, og derfor gjorde den gyldne sig til kende ved at sende et sagte vrinsk ud over den åbne eng.
[8]
|
|
|
|
Post by Deleted on Aug 12, 2017 20:22:29 GMT 1
Rasbell I'm a wanderess I'm a one night stand Don't belong to no city Don't belong to no man I'm the violence in the pouring rain I'm a hurricane Oh, all these minutes passing, sick of feeling used If you wanna break these walls down, you're gonna get bruised I'm headed straight for the castle
|
|
|
|
Post by Illana on Aug 12, 2017 20:30:19 GMT 1
Stilhedens tæppe lagde sig hurtigt over engen igen, efter at Illana's stemme havde givet sig til kende. Der gik ikke længe, før et par slanke ben kunne anes, og en krop rullede om på maven. Forundret over den måde, hvorpå den fremmede havde ligget, hejste Illana den slanke hals og vippede årvågent hendes ører frem imod skikkelsen, som snart viste sig at være netop den askegrå Rasbell, som Lyset kort forinden havde sanset. Illana smilede let, inden hun lod sin slanke hals sænkes lidt igen, og en sagte hilsende brummen blev sendt imod den unge hoppe. Det måtte være godt et halvt år siden de havde set hinanden sidst; deres veje var skiltes på den selv samme ø, da græsset endnu ikke var vokset frem. Nu stod de her igen, sæsonen var skiftet, og mange ting var nok hændt for dem begge. Illana nikkede hilsende imod den slanke askegrå, som nu var kommet på benene og hilste hende verbalt an.
,,Goddag Rasbell. Det er længe siden ja, men jeg er glad for vores sti atter krydses."
Og det var sandheden. Selvom der var år til forskel på de to heste, havde Illana haft en sær følelse af tilknytning til den unge sjæl. Om det var fordi hun havde accepteret den gyldne under deres sidste møde, eller om der lå andre årsager bag denne følelse, vidste Illana ikke; men hun ville lyve, hvis hun påstod, at hun ikke var nysgerrig på hvordan den unge hoppes liv havde udfoldet sig siden sidst deres sjæle stod overfor hinanden på Chibales frodige ø.
[9]
|
|
|
|
Post by Deleted on Aug 12, 2017 20:53:55 GMT 1
Rasbell I'm a wanderess I'm a one night stand Don't belong to no city Don't belong to no man I'm the violence in the pouring rain I'm a hurricane Oh, all these minutes passing, sick of feeling used If you wanna break these walls down, you're gonna get bruised I'm headed straight for the castle
|
|
|
|
Post by Illana on Aug 15, 2017 15:39:53 GMT 1
Ganske kort efter at den askefødte var trådt ind i den hørbare zone imellem de to hopper, bragte hun sin unge, spinkle krop endnu tættere på den gyldne hoppe. Illana brummede sagte, med de milde toner, som altid flød fra hendes bug, og lod de gyldne ører vippes helt frem, imens hun studerede den unge hoppe. Endnu bar den askegrå præg af, at være i den unge alder, men hendes krop så mere muskelfast ud og på den måde mere voksen. Det klædte hende, det måtte Illana sande. Med en tilpas viften med halen lod Illana det ene bagben hvile, hvorefter hun med et opmærksomt blik så direkte på den unge Rasbell.
,,Ja, det er sørme heldigt - især med tanke på, at jeg sjældent er på det samme sted flere dage ad gangen. Og de dage jeg har tilbragt her på øen, har været ganske behagelige. Sommerens flor har givet en rig mangfoldighed af både mad og skønhed til omgivelserne. Men Rasbell, hvad trækker dig tilbage til denne ø?"
Ved deres sidste møde, var det som om noget pludselig havde trukket i den unge, bedt hende vende bort fra den frodige ø, og søge det hun kaldte 'hjem'. Illana havde en lille idé om, at den unge hoppe anså Vulkanøen som værende sit hjem, eftersom både hendes moder og fader boede der. Dog synede den unge hoppe ikke som en typisk Vulkanø-beboer, i og med hun ikke var en Skyggehest. Af hvad Illana vidste - og huskede fra hendes sidste samtale med slangehoppen Ava - så ønskede Skyggerne, og deres håndlangere, at være fri for dem, som ikke bar Skygger selv. Illana brummede sagte, inden hun tilbød den unge hoppe sin mule, som en fuldbyrdet hilsen; men med respekt for, at den askegrå formegentlig ville afvise det. Hendes private zone var noget større, end de fleste Illana omgik; men det var skam ikke noget, som den gyldne anså som et problem.
[11]
|
|
|
|
Post by Deleted on Aug 17, 2017 11:42:08 GMT 1
|
|
|
|
Post by Illana on Aug 17, 2017 16:55:46 GMT 1
Selvom vejret var stille, var der en kælende vind, der smøg sig om de to hopper. Den kridhvide man, som askehoppen havde, så helt levende ud, som den bølgede i bløde bevægelser omkring den unge hoppes hals. Illana vippede let med ørerne, imens hun studerede den unge på ny; efter hun havde spurgt, hvad der havde lokket den unge tilbage til øen, var der en rum stilhed, hvor Illana for alvor kunne få lov at studere den fine hoppe, som Rasbell var blevet til. Hendes farve havde et særligt spil under solen, og stod i stor kontrast til hendes hvide man. De spraglede aftegn, som kærtegnede hendes ben, underside af mave og hals, lignede næsten hvidt vand, som den unge var løbet igennem, og så var blevet hængende. Hendes træk var feminine og stærke på samme tid. Den unge Rasbell var en smuk hoppe, og den gyldne Illana kunne snildt forestille sig flere hingste dreje hovedet efter den askefødte.
Rasbell brød stilheden efter en tænkepause. Illana's ravfarvede øjne blev flyttet imod den unge hoppes blik, imens hun lyttede til de ord, som hun sagde. Det fremkaldte et smil hos Illana, at blive indviet i noget, som den askefødte syntes om - eller ønskede at opsøge. Hun havde lært meget ved deres sidste møde, men endnu var den unge hoppe en forholdsvis ukendt skabning for Illana. Hun brummede mildt, inden hun hævede den gyldne hals en smule.
,,Det overraskede også mig, første gang jeg besøgte øen, at der kunne findes så mange farver i et ellers grønt landskab. Der hvor jeg er født, var der ikke mange blomster - men mange forskellige træer, buske og græsarter. Mange af de farver, som blomsterne her har, havde jeg aldrig set før."
Illana nikkede imod en særlig lilla farve, som en af blomsterne i nærheden havde. Det var blot én af de farvenuancer hun først havde opdaget, efter hun havde sat sine hove i landet for første gang. Hun smilede let, og så herefter på Rasbell igen. De ord, hun nu sagde, fremkaldte et smil på den unge hoppes mule, men samtidigt brød hun sætningen af. Inden.. Hvad det var, den unge stod overfor at skulle gennemgå, vidste Illana ikke. Hun havde sine anelser, men noget i den gyldne havde forstået, at hun ikke skulle spørge. Hvis den askefødte ønskede at dele det med hende, ville hun gøre det - og Illana skulle ikke presse hende til det. I stedet hæftede hun sig ved det næste, den unge sagde og et lille smil kunne findes på den grå mule, som Illana besad.
,,Er der noget bestemt, som du gerne vil lære om landet?"
Spurgte hun så. Det kunne jo være, at Illana kunne berige den askefødte med noget af hendes viden, som hun efterhånden havde samlet sammen på hendes mange rejser rundt i Andromeda's land.
[21]
|
|
|
|
Post by Deleted on Aug 18, 2017 11:38:58 GMT 1
|
|
|
|
Post by Illana on Aug 27, 2017 10:55:48 GMT 1
Den askefødte Rasbell uddybede ikke yderligere, hvad det var, som lå bag hendes besøg på den frodige ø; det var hendes egen hemmelighed, og det var en hun skulle have lov at beholde. Illana gav hende blot tid, til at overveje hvad hun da ville spørge den gyldne om. Alt imens den unge hoppes blik studerede omgivelserne, betragtede Illana atter den støvbrune askehoppe. Det var tydeligt på hoppens blik at hun tænkte, og Illana kunne ikke undgå at spekulerer på, hvad der mon udspillede sig for den unge hoppes indre øje. Efter lidt kom et smil til syne på den unge hoppes mule, og hun stillede Illana et spørgsmål, som hun faktisk sjældent havde svaret på. Ofte havde hun fortalt om sit hjemland, men meget få kendte til hendes rejse hertil. Illana vævede en anelse, flyttede vægten fra det ene forben til det andet, imens hun meget nøje overvejede, hvordan hun skulle forklare noget, som egentligt havde været ganske smertefuldt, og stadigt hjemsøgte hende den dag i dag, til en hun knapt kendte. Illana brummede efter noget tid i accepterende toner, inden hun lod de ravfarvede øjne mødes med den askefødtes.
,,Det er korrekt jo. Jeg er ikke født i landet her - men i et land, hvor livet var meget anderledes end her. Den flok jeg er født og opvokset i, levede et normadeliv. Vi flyttede os efter maden, som var ganske sparsom. I bund og grund levede jeg et ganske godt liv - men ting skete, som gjorde, at jeg pludselig befandt mig ganske alene i den verden. Det var dér jeg mødte Lyset for første gang. Ser du, før jeg kom til Andromeda, frygtede jeg mørke. Jeg var bange for at gå i de tætte skove, bange for træernes skygger. Lyset var for mig en frelse, en lovning på noget bedre, og jeg fulgte det. Hvad er så skete, mellem mit gamle land og dette, er mig uvist; for det føltes som om tiden stod stille. Jeg var som fanget i et mørkt intet, hvor der hverken fandtes tid, sted eller noget midt i mellem. Jeg befandt mig i dette mørke ingenmandsland, indtil min krop accepterede mørkets nærvær; og så var det at lys, farver og varme atter begyndte at vise sig for mig. Jeg var nået frem til dette land - på det tidspunkt et ret ubefolket land; men det blev til mit hjem."
Illana tav nu. Hun havde udeladt en masse detaljer om hendes fortid; bl.a. hvorfor hun var blevet udstødt fra flokken. Disse mente hun endnu var for private til at dele med den unge hoppe, selvom hun skam ikke ville undlade at svare, såfremt Rasbell spurgte mere ind til det. Men for nu var det Illana's fortid; og ville forblive det, indtil nogen spurgte hende om det. Hun lagde hovedet en anelse på sned, og betragtede med et let smil den unge hoppe.
[26]
|
|
|
|
Post by Deleted on Sept 3, 2017 20:43:15 GMT 1
|
|
|
|
Post by Illana on Sept 3, 2017 20:58:09 GMT 1
Tavsheden der lagde sig omkring de to hopper, varede ikke længe. Den støvbrune hoppe lod snart sine toner lyde, og de ord hun sagde, lød mere som en konstatering, end et spørgsmål. Dog nikkede Illana bekræftende med en sagte brummen; det havde været ubehageligt. At stå forvist fra den flok hun var opvokset i, var det største svigt hun havde oplevet. Hun havde følt sig knust, forvirret og ødelagt - men Andromeda havde givet hende en ny chance for at få alt det, som hun havde mistet. Og det var gået den gyldne sjæl ganske godt i dette land, for hun havde både fundet venner, et hjem og kærlighed - om end hun frygtede, at kærligheden igen havde forladt hende. Hun viftede let med halen og lagde selv hovedet let på sned ved den unge hoppes ord. Hvem var den første hun mødte? Illana smilede let for sig selv, inden hun lod blikket vandre fremad og beskue omgivelserne en smule. Det var så længe siden..
,,Zekaryah hed han. En meget speciel, dragende og mystisk sjæl, hvis sjæl ej længere er at finde i dette land. I hvert fald ikke til fulde. Om han stadig har kontakt med selve landet, er mig uvist, men.. "
Illana tav. Hun vidste ikke præcist hvad var sket med den særlige hingst, efter de havde vandret til bjerget for Lyset rører jorden. Det havde været en rejse med mange følelser, mange indtryk - og ofte tænkte Illana tilbage på hingsten, som hun vidste vogtede over Portalen. Det var dengang Illana selv mødte Den Vise for første gang, og sidste gang hun så Zekaryah. De havde fulgtes ad, men deres veje var blevet skilt - og hvis Illana skulle tale fra hjertet, så savnede hun den mystiske hingst ufatteligt meget.
[9]
|
|
|
|
Post by Deleted on Nov 20, 2017 11:25:05 GMT 1
|
|
|
|
Post by Illana on Nov 22, 2017 16:50:04 GMT 1
Den gyldne Illana tippede et øre mere direkte imod den støvbrune hoppe, som nærmede sig en kende yderligere. Illana lod et venligt brum forlade hendes strube, som for at fortælle, at det var okay at hun kom hende nærmere. Derpå vendte hun det gyldne hoved imod den unge Rasbell, som snart lod lavmeldte toner flyde imellem dem. Illana tippede sine ører en anelse vemodigt rundt, inden hun nikkede bekræftende af den unge hoppes ord.
,,Det gør jeg jo. Selvom jeg ikke delte et voldsomt tæt bånd med ham, så delte vi noget ret unikt, og på kort tid føltes det som om, at jeg havde kendt ham det meste af mit liv. "
Hun hævede sin hals en lille smule, og tillod sig selv at hvile en anelse på det ene bagben. I selskab med den unge Rasbell følte Illana sig ikke længere obligeret til at være på vagt, og en efterhånden gensidig respekt var ved at falde over dem. Illana lod et lille smil vises på den grå mule ved det næste ord, som hun fremsagde. Der var så store forskelle på de to, og de stod i så stor kontrast til hinanden; men alligevel følte Illana, at netop disse forskelligheder gjorde, at de kunne komme hinanden nærmere.
,,Faktisk, unge Rasbell, så hjælper det oftere at snakke om de ting, som ligger en på sinde, end at holde dem for sig selv. Sådan har jeg det i hvert fald. Zekaryah ligger gemt i mine minder og mit hjerte, men det føles egentlig rart nok at omtale ham. Det holder på sin vis mindet om ham i live, så det ikke bliver glemt."
Hendes smil forblev siddende på den grå mule, da hun var færdig med at snakke. Derpå gjorde Illana sig en sigende bevægelse, som for at invitere den støvbrune hoppe med sig. Ikke langt fra dem, fandtes et stykke skov, der rummede mange fascinerende syn - og særligt ét ønskede hun at tage den unge hoppe med til, såfremt hun ønskede at følge den gyldne.
[14]
|
|
|